Annoncører:

klik på logo for flere campingmuligheder

Vilkår og priser for annoncering her.

Campisternes Rejseportal på Facebook

Bliv ven med redaktøren

Gruppen Camping & Campingrejser

Partnerlinks:

Altid gode fotos på alle sider.

Hvem står bag ?

Info og rejseinspiration over 45 lande

Læsernes Favorit campingpladser

Børnevenlige campingpladser

Transit campingpladser

BELGISKE HØJDEPUNKTER

En rundrejse for campister, arrangeret af Campisternes Rejseportal

fra den 1.-10 juni 2012

- beretningen er skrevet fra arrangørens synsvinkel

HUSK AT DU KAN FORSTØRRE BILLEDERNE VED AT KLIKKE PÅ DEM!

Blåt afmærkede bogstaver er links, der henviser til andre informationer på portalen.

Turen blev arrangeret på baggrund af forskellige ønsker på portalen om at opleve Brugge i Belgien. Efter nogen tøven kastede jeg mig ud i projektet og blev hurtigt klar over, at der for en fællestur måtte være mere " kød på suppen" end som så. Samtidig måtte jeg revurdere nogle gamle erfaringer, tilpasse dem i et mere tidssvarende koncept. Tidsfristen indtil turen skulle løbe af stabelen var på knap 3 måneder, det var lige i underkanten af de muliges kunst, campingpladser, guider og ture skulle reserveres i god tid, noget skulle forudbetales. Med velvilje fra formand og webmaster i Back To Nature lykkedes det at få det nødvendige antal deltagere  samlet sammen, således at turen i sine væsentlige træk var færdig arrangeret 1 måned før afrejsen. 13 vogntræk, heraf 7 fra BTN og resten indsamlet via portalens side på Facebook. Kun en enkelt kom med en tilmelding direkte fra portalen. Spørgsmålet var så, om denne lidt uhomogene gruppe kunne spille sammen. Lad mig sige med det samme, at det kunne den, til trods for at der flere gange tårnede sig meget store vanskeligheder op, det vil jeg komme tilbage til i nedenstående beretning. Værst var dog, at vejret slet ikke ville spille med og jeg havde jo lovet en forsommerlig tur  :-() Men som man ved: St. Peder kan man ikke tage i ed!

1.juni

Fredag aften den 1.juni var der blæst til samling på Aschenbeck Camping i Nordtyskland og vi kom selv som nogen af de sidste til pladsen. Lejrchefen havde stillet en stor grill til rådighed, man fornemmede nok at han havde erfaring med en rejsegruppes behov. Efter et par dages regn hjemme i DK var solen brudt igennem og dem, som var kommet tidlig nok i dag, kunne nyde solens varme stråler. Den første time gik med at hilse på hinanden  og der var slet ikke nogen negativ stemning i forhold til en viden om "hvad er du nu for en størrelse". Man fornemmede tydeligt, at det var campister og det uden forbehold om hvilken campingvogn og bil man nu rejste i, tværtimod kom der aldrig nogen snak om teknik på bordet. Da først duften af diverse medbragte grillvarer havde bredt sig ud over den smukke lille eng, blev der også hurtigt rigget an til langbord og Rosa fra Sønderjylland, som viste sig at være en stor humørspreder, sørgede allerede her for at stemningen kom i højsædet. Slagsangene fik hurtigt nattergalene i skoven til at forstumme, de havde nok aldrig hørt magen.

2.juni

"3 .RC.B Paul Rosmont"

Denne dag var helliget en længere transport etape, der skulle ende i Bruxelles. Først var der dog arrangeret morgenbrød fra campingpladsen og de friske stykker af tysk kvalitet blev allerede indtaget kl. 07 en kvart. Vi skulle i dag besøge en campingplads, som jeg med besvær havde fundet på nettet. Jeg havde lidt ondt i maven hele dagen, fordi kommunikationen med denne plads havde været meget dårlig. Så mine spekulationer var mange, mens vi triller ned gennem Tysklands motorveje: var GPS-koordinaten rigtig? Kunne vi være på den meget lille plads? Havde de fået mine breve? (De havde dog prøvet at ringe, men de talte kun fransk). Nå, jo, de havde dog fået fat i Ruth og sagt at alt var OK via en engelsk tolk. Koordinaterne passede også og førte os ind ad en meget smal passage mellem høje hække ind til pladsen "3 RCB Paul Rosmont", som tilhørte en afd. af den kongelige campingklub i Belgien.

Alt personale var ulønnede medlemmer fra klubben, der med stolthed fortalte om de nye servicebygninger. Jeg behøvede ikke at have bekymringer, vi blev modtaget af et engelsktalende medlem, der sørgede for at alle blev installeret. Vejret var endnu udmærket, men knapt havde vi bænket os før vi fløj op til et mægtigt rabalder: over vore hoveder fremtonede en mørk silhuet i form af en Boing 737 eller var det en Airbus af samme størrelse? Højden var kun ubetydelig over trætoppene, så vi blev virkelig forskrækkede. Al samtale måtte forstumme og da vi havde fået ørenlyd igen, gentog hele seancen sig med få minutters mellemrum. Alle tog det dog med godt humør, især da trafikken døde hen i  løbet af aftenen. Det daglige infomøde kunne næsten afvikles i stilhed, alle parlamentsmedlemmer var nu nok fløjet hjem på weekend.

3.juni

Lørdag morgen trommer det lystigt med regn på tagene. Det var meningen, at vi skulle gå de 10 min. til metrostationen. Den annoncerede afstand var dog ikke 500 m, men 3 km og da det regnede og nogle af deltagerne ikke var så godt gående, hidkaldte jeg med lejrchefens hjælp en række taxi´er til at fragte os til metrostationen. Havde jeg på det tidspunkt vidst, hvilke besværligheder, der lå forude, havde jeg bedt dem om at fragte os direkte til EU-Parlamentet med det samme. Ankommet på metrostationen viste det sig at der kun kunne købes billetter i en automat. Denne kunne ikke modtage hverken kontanter eller mit kreditkort. Jeg må indrømme, at jeg blev lidt paff over denne problemstilling og var lige ved at hidkalde taxierne igen, Lisbeth (en af deltagerne) var ikke mundlam og med sit franske spurgte hun sig for hos omkringstående mennesker. En ung mand (billedet) tilbød resolut at købe billetterne på sit rejsekort, som var det eneste brugelige i automaten og jeg betalte ham så af "nationalbanken". (vores fælles kasse).

Den nærmest liggende metrostation til EU-parlamentet lå flot i nærheden af centrum, og den var samtidig modtagestation for parlamentet. Iflg. kortet skulle parlamentet ligge lige i nærheden. Det er dog ikke så nemt at orientere sig blandt de høje huse og i den silende regn var det umuligt at se hvad der var nord eller syd. Et par medbragte håndholdte GPS´ere hjalp heller ikke stort, så atter engang måtte der spørges lokale mennesker til råds. Denne gang var det Dan, der hjalp med lidt sprog. Det viste sig at EU-parlamentet lå 1 km´s penge borte og vi fandt nemt derhen.

Billeder fortæller mere end ord, her i det trøstesløse regnvejr foran EU-parlamentets besøgscenter. Det var egentlig meningen, at jeg ville have haft et parlamentsmedlem til at vise os rundt, primært til plenarsalen, hvor forhandlingerne føres og drøftes. Den korte tidsfrist, hvormed turen blev arrangeret, gjorde dette umuligt, der var lang ventetid. Parlamentet havde dog i oktober 2011 indviet sit nye besøgscenter "Parlamentarium" og dette blev vi henvist til. Jeg må sige, at det ikke var nogen dårlig erstatning. Vi fik først og fremmest et meget grundigt indblik i de historiske bevæggrunde til oprettelsen af EU hhv. unionens forgængere. Jeg tror også at alle fik et mere nuanceret syn på EU.

3.juni

Grand Place i Bruxelles er byens største turist attraktion. Det er husene, samlet omkring den smukke plads, der er selve seværdigheden under et. Selv i regnvejr var de en vidunderlig oplevelse at studere på nærmere hold. (flere billeder ses her). For mit vedkommende havde jeg travlt med at lede efter den øl-restaurant, som jeg havde fået anbefalet hjemmefra. Nu skulle det berømte øl smages. Imidlertid gjorde regnvejret det umuligt at finde pubben på så kort tid, deltagerne blev i det våde vejr hurtig utålmodige og bad mig træde i karakter. Vi var også sultne, så mod min vilje var jeg nødsaget til at splitte gruppen og finde sig et egnet sted i mindre grupper. Alle turister havde søgt ly indendørs, så det var umuligt at finde en samlet plads til 25 mennesker.

Der var imidlertid restauranter nok, især en af dem bekendtgjorde, at her kunne man få øl i stride strømme (foto). Alle havde fået deres returbillet til metroen og i små grupper kunne man så bruge resten af eftermiddagen til at gå på opdagelse. Den berømte statue, som i en kopi stod foran pubben, skulle naturligvis også beses in natura. Jeg har pr. definition noget imod at gå med paraply, men måtte for engangs skyld bøje mig for kendsgerningerne. Oplevelsen af smuk arkitektur på vejen til den lille statue - og den er virkelig lille - var blandet. Det kneb med at få stemningen frem, når brillerne duggede, kameraet blev vådt og andre folks paraplyer, der ustandselig prikkede i mig, gjorde at jeg blev lidt irritabel. Andre havde nok en bedre oplevelse og fik også gjort alvor af at besøge den kvindelige modstykke til figuren eller at besøge den smukke katedral på pladsen. Bruxelles var ikke et hovedmål for turen, så derfor brød vi op allerede næste morgen.

4.juni - Gent

Der var heller ikke morgenbrød at få på denne plads, end ikke en lille baguette. Der var langt til en bager, så den tradition måtte jeg springe over i Bruxelles. I silende regn forlod vi byen for at begive os de 64 km til Gent, rettere sagt forstaden Blaarmeersen, hvor campingpladsen ligger i et kæmpemæssigt fritidsområde. Her fandtes både indendørs vandland, cyklebaner og badesø. Da vi havde rigeligt med regn igen, så blev kanalturen om eftermiddagen aflyst og henlagt til næste dag. Jeg satsede på, at vejret blev bedre næste dag. Det kunne umuligt regne mere! Eftermiddagen blev så benyttet til en orienterende spadseretur i byen og afprøve den offentlige transport. Denne gang var der ingen problemer, i øvrigt havde bussen endestation på campingpladsens område, så det var bare super :-) Så var det hyggeligt, at vi ved hjemkomsten kunne nyde vores "brun" i cafeteriet. Nationalbanken betalte, solen var kommet igennem, så vi kunne nyde den udendørs..

5.juni

Ahhh, morgenbrød igen! Købmanden gloede også noget, da jeg bestilte 50 stk. morgenbrød. Jeg kunne så konstatere, at prisen var 14 cent dyrere end i Tyskland. Rutebilen blev atter fyldt op af glade campister, vejret havde virkelig bedret sig. Ankommet i centrum gik vi først i samlet flok på besøg i katedralen, den var virkelig imponerende med mange fine skatte bl.a. et billede, (i kælderen mod særlig entre), der skulle være mere værd end Mona Lisa i Paris. På billedet fornemmes tydeligt det statelige syn af byen med de tre tårne.

Da bygen var ophørt, vandrede vi til en af de store markedspladser. Forlydendet om markedet i dag kom ikke til at holde stik. Pladsen var flot og vi kunne til gengæld vandre ad meget smukke og snævre gader. Den store forsvarskanon var flyttet til et ydmygt sted ved en af kanalerne og det siges, at den aldrig var blevet fyret af. Det vidner vist om, at alene tilstedeværelsen af et sådant uhyre var nok til at holde eventuelle angribere på behørig afstand. Hvis kaliberen ikke afskrækkede, gjorde den røde farve måske. Kuglen af sten er vist ikke autentisk.

Det grevelige slot var nu mere end det: en veritabel fæstning og den ligger faktisk midt inde i byen. Ruth har taget billedet og faldt for fiskehejren. Flere troede, at det var en udstoppet fugl, indtil den blinkede med det ene øje. Spejlingen fortæller noget om den enorme fæstning med høje mure, tårne og spir. Den gjorde vist et uudsletteligt indtryk på deltagerne. Statelig var den da også og indeholdt endda et museum om stedet, og byen. Med torturkammer og det hele.

5.juni

Oppe fra borgen har man udsigt over den tretårnede by. Det hele minder grangiveligt om et farverigt Legoland og da solen er brudt igennem bliver dette besøg det, som var meningen med turen: et belgisk højdepunkt - sådan i bogstavelig forstand, når vi nu står der i højderne og betragter hele sceneriet.

Det næste højdepunkt havde vi i hvert fald set hen til. Kanalturen med den båd, som jeg havde bestilt hjemmefra. Den lå da også parat lige overfor de smukke huse med de verdensberømte gavle. Jeg havde flottet mig med at bestille en 90-minutters tur. Var det nu for længe? Rederiet tilbød også ture på den halve tid, men jeg synes nu vi skulle have det hele med. Godt nok skulle vi også på kanaltur i Brugge, men hvis vejret nu ikke holdt? Jeg tror, at jeg var forudseende nok, jeg opfattede  at det blev en helhjertet succes. En god guide fortalte levende om både byens historie, de forskellige huse og pakhuses historie, om forureningen fra storindustriens tid og meget, meget mere. Og så kunne vi jo sidde ganske tilbagelænet og nyde alle de smukke huse, den afslappede stemning - og det gode vejr! Hjemme på campingpladsen kunne vi opsummere den gode dag ved langbordet til Rosas muntre toner!

6.juni - Brugge

Endnu engang kunne vi nyde de gode rundstykker på Blaarmeersen Camping, dog ledsaget af regnens trommen på taget. det var surt at skulle bryde op til sådan et vejr og her skete også mit store uheld: jeg havde regntøjet på og under arbejdet med campingvognen bemærkede jeg ikke, at mit kamera faldt ud af en lomme. Græsset var langt og vådt og jeg hørte ikke, at det faldt ud, sikkert fordi regnen trommede så hårdt. Det blev aldrig fundet og derfor er jeg henvist til at bruge deltagernes billeder i denne beretning.

6.juni

Der var kun 48 km til Klein Strand Camping i Jabeke ved Brugge, så alle var installeret på et reserveret område nær indgangen til campingpladsens område 2 inden middag. Her var dejlig plant og vi kunne nyde et par timers sol i middagspausen inden jeg kaldte til afgang for den første udflugt til Brugge. Der var ingen problemer med billetterne denne gang, jeg kunne nemlig få dem i receptionen og Dan, der hjemme er buschauffør, hjalp mig med at stemple de nødvendig antal gange. Fra holdepladsen i centrum kunne vi så ganske roligt spadsere hen til torvet, hvorfra vi skulle køre i "egen" minibus på rundtur med guide i byen. Men ak og ve, den annoncerede pris, som jeg havde fået hjemmefra var pludselig blevet næsten fordoblet. Ærgerlig vendte jeg busselskabet ryggen og begav mig hen til droskekuskenes holdeplads for at forhøre mig om prisen.

Der skulle kun nogle få sekunders hovedregning til for at overbevise mig om, at det nok var bedre at tage hestedrosker i stedet for minibus. Vejret var da også blevet bedre, og ved hjælp af kuskenes formand blev der linet op til kø og hver droske traskede så af sted med 5 medlemmer fra gruppen. Det blev en rigtig hyggelig time. Kuskene var tilmed trænede guider og kunne fortælle lidt om alle seværdighederne undervejs. De havde også indlagt en pause ved bybrønden, så hestene kunne få lidt at drikke og vi kunne bruge tiden til  at gå lidt på opdagelse. Jeg faldt for stemningen og atmosfæren i den nærliggende Beginenhof, et ejendommeligt klosterområde.

6,juni

Beginerne er en særlig munkeorden, der ikke har aflagt klosterløftet. Altså er en ren verdslig orden, man også har ret til at gifte sig. Det var et sted, vi ville vende tilbage til. I dag havde vi jo kun 20 min. pause her.

Efter hjemkomsten, hvor vi om aftenen samledes i pladsens pub til den daglige Leffe Brun,  var vist alle enige om, at Brugge havde vist sig fra den bedste side og at hestedroskerne havde været en hyggelig og god oplevelse på en fællestur. Så gjorde det ikke så meget, at der atter faldt en byge ned udenfor.

7,juni

Der var dømt kanaltur igen. Bådene var lidt mindre end i Gent, men det gjorde ikke noget, nogle af deltagerne foretrak at slentre rundt i byen på egen hånd. Jeg regnede ikke med at den holdning var en desavouering af min programlægning. Jeg havde jo allerede på den allerførste sammenkomst tilkendegivet, at der ikke var pligt til "at sidde på skødet af hinanden". Kanalturen her i Brugge var ikke af samme længde som i Gent, men den var hyggelig. Der var virkelig mange små kroge, kanaler og broer, vi kom igennem. Turens sidste 10 minutter foregik under paraplyernes skygge. Det var lidt ærgerligt, for udsynet var nærmest spærret og naboens paraply havde tendens til at spy vand ned i min halsudskæring på ryggen. Det var lidt koldt! :-(

Der var masser af fortovsrestauranter og cafeer at vælge imellem, da frokosten skulle indtages. Solen var kommet frem, men den efterfølgende samling i byen blev til et væddeløb for at komme i læ for en kæmpemæssig byge. Igen,igen...en tjener på torvet fik lodset os igennem mystiske gange og døre til et sidelokale, hvor hele gruppen kunne samles og få sig en - naturligvis, Leffe Brun...:-) Man kan altså se, at der altid er en løsning på problemerne. Vi sad i tørvejr et par timer på den måde inden vi listede tilbage til bybussen.
Kunst i Oostende - klik

8.juni

I programmet havde jeg lovet morgenbrød, eller i det mindste en baguette. Men det kunne denne store campingplads ikke klare! Denne dag var ingen undtagelse. Vagn troppede jo trofast op kl. 06,45 foran vores campingvogn for at spørge efter sit morgenbrød, men han måtte også denne dag traske hjemad til Kisser og skuffe hende - jeg kunne kun beklage. Også jeg måtte nøjes med den hjemlige havregrød...derefter begav vi os i samlet flok til badebyen Ostende, hvor vi skulle have et kulturelt indslag på byens moderne kunstmuseum. Hmmm - det indslag faldt vist ikke i så god jord! Flere nægtede simpelthen at sætte foden indenfor museets dør. Oplevelsen var vist også blandet, så det prøver jeg nok ikke igen. Personlig har jeg ikke noget imod at udvide mine horisonter lidt.
Til minde om slaget Operation Dynamo

Vi var nu tæt på den franske grænse og næsten alle deltagere kunne huske noget om de nedslående begivenheder i Dunkerque (Dunkirk) i begyndelsen af 2.verdenskrig. Så vi kørte ind i Frankrig og fandt museet. Koordinaterne passede, men udsigten fra koordinaternes ankomstplads var spærret, så også vi fandt først museet efter at have kigget os omkring og bevæget os uden om den spærrende mur. Jeg havde dog inden da nået at spørge mig for i det nærliggende jobcenter. Hun kunne ikke engelsk, jeg ikke fransk, dog var hendes anvisning med "a droit" (til højre) nok til, at vi kom i mål - der var kun 150 m.
Stranden ved Dunkerque

8.juni

Receptionisten var begejstret over så mange danske og en enkelt nordmand, der ville besøge hans lille museum. Han forklarede med overstrømmende venlighed, at han i 8 år havde arbejdet for et dansk firma (Hempels Skibsfarver) og at det havde været de bedste år af hans liv. Han sprang straks hen til biografen og stoppede den igangværende film for at den kunne starte forfra med engelsk tale i stedet for den igangværende franske. Den service kunne vi godt lide, bagefter kunne vi så studere det store opbud af krigsmateriel. Jeg fornemmede nu nok, at den del ikke interesserede konerne særlig meget. Der blev dog lidt tid til at se lidt af de store strandområder, hvor slaget havde fundet sted. Et slag, som nær havde tvunget England i knæ. Kun Churhills og Englands jernvilje og i sidste ende USA´s organisationstalent havde forhindret den truende katastrofe....
På kinesisk restaurant

Aftenen skulle afsluttes med en dinner på campingpladsens restaurant. Pr. e-mail havde jeg korresponderet med restauratøren, menu og pris var godkendt. I det bedste skrud samledes vi så ved restauranten - den var lukket! Måbende måtte jeg erkende, at det var rigtigt. Jeg ruskede i samtlige døre, for jeg havde jo en skriftlig aftale.

Heldigvis havde jeg den også med, med besvær fik jeg fat i en concierge (dørvogter). Hun var ikke særlig god til engelsk, men da hendes søn var hjemme på ferie kunne han forklare, at værten var taget på ferie. Jeg fik så fortalt, at der var en kinesisk restaurant lige ved siden af. Det havde jeg godt set, men facaden så ikke særlig indbydende ud. Tvunget af omstændighederne indvilligede jeg dog at kigge indenfor.

Ruth og Hans siger tak

8.juni

Til min store overraskelse var der en dejlig store restaurant med udsigt over søen og med en overordentlig handlekraftig vært. Vi blev hurtig enig om prisen og menuen - det sidste var lidt svært for mig - atter engang måtte Lisbeth med sit franske træde til og hun fik forklaret mig, hvordan en kinesisk menu var sat sammen. Godt, også skete der noget. Øl og vin kom på bordet i fart og i løbet af 45 minutter var hele den store menu, bestående af 5 retter, parat. Til alle!

Således endte den truende katastrofe for en afskedsmiddag lykkelig, alle blev mætte og var glade og der var endda gaver til Ruth og mig. Mange tusind tak!

9.juni

228 km var der til Meersen Camping ved Maastricht. Jeg havde valgt denne campingplads fordi flere af os kendte den for sin intime og hyggelige atmosfære. Vi ankom jo ret tidlig til stedet og derfor var det meningen, at vi skulle på en sidste tur ind til Maastricht. Mæt af oplevelser og det nu gode og lune vejr gjorde, at deltagerne overtalte mig til at blive hjemme og sætte grillen i sving. Campingpladsen havde sådan en overdækket en midt på et lille samlingsområde. Inden da fik vi dog nogle dejlige solskinstimer - de var tiltrængte - på  pladsen og der blev summet lidt sammen i mindre grupper. Stemningen var virkelig fin. Langbordet var sat sammen til afsked, Rosa sang atter for til et par muntre toner og snakken gik til langt ud på aftenen.
Gent i Belgien - klik

10.,juni

Hjemrejsedag. Fuglene kvidrede, vi skulle starte tidligt. Vi var blevet enige om afgang  kl. 07,00, men allerede kl. 06,15 bankede Vagn på døren og ville af sted. Nå, ja - vi kender jo Vagn....vi andre nåede nu også hjem til Falster samme dag. Tre hold blev nogle flere dage på denne hyggelige campingplads for dels at se på byen, dels at køre på blomsterudstilling i Venlo.
  Efterskrift: Jeg måtte erfare, at der er langt mellem bankomaterne i Belgien og på turens næstsidste dag var jeg ved at komme i store vanskeligheder. Alle indbetalte penge stod på en konto i DK, men mit dankort blev afvist med, at der ikke var penge på kontoen. Jeg var sikker på, at der på en hæveautomat i Brugge havde været anbragt en indretning, der havde afluret min pinkode. Ved hjælp af en meget flink mand i en bankfilial i Jabeke fik vi kontakt med Visa i Danmark, som forklarede at man ikke kunne hæve mere  end 20.000 kr. indenfor 1 måned. Det vidste jeg intet om (ej heller andre) og jeg havde brug for nær det dobbelte til at klare de sidste dages udgifter. Og det var fredag aften, en kontakt til min bank derhjemme var umulig! Her viste gruppens  store sammenhold sin værd, flere af deltagerne hjalp mig ud af klemmen, således at turen kunne afsluttes med manér. Jeg blev en del klogere mht. til fremtidige arrangementer og min bank fandt også løsninger på hvordan besværligheder af den slags kan undgås i fremtiden. Men tak for tilliden til alle, der hjalp og tak for jeres overbærenhed for mine fejl undervejs. Jeg har lært af det!

Alle fotos: deltagerne på turen

Gode Campingpladser:

Ved skov og nær strand ved Storebælt

I sætter man pris på danskere her:

Med udsigt over Moldau i Prag

Eller hvad med en rejse efter disse steder:

En festlig campingbog - se link ved at klikke på foto bestilles her.