Annoncører:

Gruppen Camping & Campingrejser

Bliv ven med redaktøren

Partnerlinks:

Altid gode fotos på alle sider.

Hvem står bag ?

Tilbage til rejseberetninger

Tilbage til alle landes infosider

CYKELCAMPING

GEDSER-BERLIN

- en omtale af de besøgte campingpladser findes på denne side.

Overnatningssteder er markeret med brun farve

1.dag: Turen med færgen forløb glat. Vi sejlede fra Gedser kl. 11 og kørte i land som de første i Überseehafen i Rostock. Bilerne overhalede os i stort tal på havneterrænet, så vi overså en afmærket rødmalet cykelsti. Det gjorde alle andre cyklister også, så vi fandt ind til Rostock ad andre cykelveje. I Rostock mødtes vi ved havnen af mange cykelskilte, men hvilken gik til Berlin? Ind til turistkontoret (foto) og spørge, vi fik en anvisning og kom ad brostensbelagte dårlige veje ud af byen i retning mod Schwaan. Det var gloende hedt og sveden sprang rigeligt på turen gennem de smukke nordtyske landsbyer, hvor vi kunne se at der 13 år efter murens fald var sket utrolig meget med istandsættelse  og farvelægning af huse og haver.

I byen Schwaan forsynede vi os med lidt madvarer inden vi tog ud til campingpladsen , som ligger direkte ved floden Warnows bred. Det truende uvejr får os til at søge læ i fyrreskoven og allerede mens vi slår teltet op begynder det at brage løs. Sulten stilles i det tilhørende gæstgiveri. Et meget ydmygt sted fra DDR´s tid - vi besluttede os til et "Bauernfrühstück" til 3,75 Euro. Den halve ltr. øl (1 Euro!!) forsvandt også nemt. Maden var enormt billigt - et kæmpemåltid med masser af nye kalorier og proteiner til næste dags cykling. Toiletter var 1.klasses standard  og det nye skandinaviske campingpas blev godkendt - der var andre med samme campingpas kunne jeg se. Overnatningspris: 12 Euro plus brusebad 0,5 Euro.

2.dag: Vi har dårligt pakket sammen, før det begynder at regne. Igen misser vi i regnvejret et skilt. Vi ville godt have kørt direkte til Güstrow, men havner alligevel i Bützow, hvor vi køber vores auto-kort. Nu kan det være nok med at køre forkert! Vi stikker hjulet et stykke ned ad cykelruten, men opgiver. Den er nemlig pludselig 9 km længere og det har vi ikke humør til i regnvejret. 14 km efter havner vi så i Güstrow - og så her kører vi trods lokal hjælp forkert. Der mangler totalt skilte til Berlinruten. Det regner stadig og vi gemmer os under mørke træer på torvet og drikker en halvlunken færgebajer. For på trods af regnen er det lummert i vejret. Og så kan vi stå dér og glo på det lyserøde rådhus. Østtyskerne er efter 50 års tristhed i DDR vågnet op til glade farver. Nogle gange lidt for glad.!

På vej ud af en stærk trafikeret by finder vi endelig cykelstien til Berlin. Det ser godt nok ikke godt ud, men den er da nogenlunde fast, mens skovvejen ved siden er et stort sø- landskab. Kort efter starten møder vi cyklister, som kommer fra Berlin. De fraråder os på det bestemteste at benytte stien, længere fremme er den et stort mudderbad og derefter meget sandede spor, som de ustandselig var kørt fast i. Og de kørte uden bagage fra hotel til hotel! Så vi vendte om og sneg os ud til en hovedvej for at  finde den smukke by Krakow, hvor vi via Internettet havde set en campingplads.

Efterskrift: Jeg har efterfølgende fået mail om, at forholdene er meget forbedret

Det gode lyse vejr vender tilbage og efter 58 km´s kørsel kommer vi så til Krakow am See, hvor vi fik anvist en rolig plads, efter at lejrchefen har kigget på mit grå hår. Vi foretrak dog et lille hjørne ved vandet. Hvorefter lejrchefen prompte dukker op og siger, at dér koster det sandelig 2 Euro ekstra ! Vi måber nok så meget, at han ser medlidende på os og siger, at det er OK, inden vi overhovedet får protesteret. Kroen på pladsen hedder "Campingtreff" og vi finder en lille ret bestående af pølser og kartoffelsalat til vores slunkne maver. Og så sover vi fortræffeligt med åben dør, kun myggenettet er trukket for. Overnatning koster 12 Euro inkl. varmt brusebad i primitive skurvogne. Campingpas er de ligeglade med, bare udfylde en "Anmeldeformular".

3.dag: Et kig ud af teltdøren kl. 4 om morgenen lover godt for dagens vejr. Vi har nu så dårlige erfaringer med den officielle cykelrute, at vi på kortet finder en "gul" vej, der også fører til dagens mål. Det blev et godt valg. Men først forsyner vi os med mad og drikkevarer i supermarkedet, for det bliver en varm dag. Det kniber jo med plads på cyklerne til store og omstendige sager. Så vi dropper rugbrød, smør og pålæg og går over til yoghurt med frugtmüsli, som vi under cykelturen spiser hver 2.time. Det giver godt med langvarige kulhydrater og det er i varmen meget behageligt at cykle på. Og som diabetiker skal jeg jo have godt med fiberrig

kost. Oven i købet er der jo lidt væske i også og det skal man indtage rigeligt af, når man cykler i 30 gr. varme. Vi kommer først rigtig op på cyklerne kl. 12 og turen går igennem smukke sø landskaber og følger i øvrigt grænsen til en stor naturpark: Nossentiner Heide. Al menneskelig aktivitet er forbudt i disse områder. Men det er underligt at se, at jægere bygger deres skydetårne 100 m fra naturparken. De ligner nærmest de gamle grænsetårne fra DDR som de ligger der som en mur langs naturparkens grænse. Først på turens sidste del kommer vi ind på den officielle rute igen, som vi følger til byen Waren. En til tider lidt sandet vej. Vi får en middagslur blandt hundredvis af sommerfugle, skrattende græshopper og syngende fugle. Og ovenover svæver ørnene stille blandt flotte skyer. I skoven bjæffer rådyr og grynter vildsvin.

Campingpladsen i Waren hedder "Kamerun", en meget stor plads ved søens vestlige bred, grænsende op ad et naturområde med sump og skov. Vi slår teltet op i en birkelund, hvor vi er lidt for os selv. Der er så stor trængsel med turister her i weekenden, at en stor mark omkring campingpladsen er fyldt op med campingvogne og autocampere. Det er en af de få steder med badestrand. Vi spiser igen på pladsens "Imbiss" - en slags grillbar. Kartoffelsalat med bockwurst for 2.30 Euro. Overnatning 11 Euro (81 kr.) for os begge pr. nat. Skandinavisk Campingpas er helt OK. Varmt brusebad koster ekstra. Det sanitære er tåleligt, men heller ikke mere. Om aftenen kører vi de 5 km ind til byen og nyder kaffe og is ved den flotte strandpromenade. Det er dejligt, især på så dejlig en sommeraften som denne.

4.dag: Vi beslutter os denne gang at følge cykelruten, men ak allerede på vej ud af byen kommer vi ind på ufarbare sandveje, som hjulene graver sig dybt ned i. Vi må tilbage, tager så ringvejen omkring byen mod nordøst og til B 192, som vi følger. Trafikken er hektisk ad denne typiske østtyske landevej. Den er smuk, træerne skærmer for modvinden - men trafikken gør den usikker og ubehagelig. Efter 8 km deler vejen sig og det bliver mere behageligt og efter endnu ca. 8 km i Möllenhagen drejer vi  af til "gul" vej. En virkelig flot landevej næsten uden trafik. Vi nyder igen hjulenes syngen under os og kommer til Ankershagen, hvor vi gør holdt. Hvorfor?

Jo, fra dette sted stammer den verdensberømte arkæolog Heinrich Schliemann. Det var ham, der opdagede Troja og ledede udgravningerne og fandt ufattelige skatte. En af dem bliver opbevaret her og udenfor museet ses også en replica af den trojanske hest. Hvem kender ikke historien om den? Efter dette kulturelle indslag får vi fyldt vandflaskerne op, temperaturen svinger omkring 30 gr. Kort efter vover vi at dreje til højre ad en "grå" vej. Vi er spændt om den er asfalteret. Det er den! Indtil vi drejer omkring et sving ind i landsby Zebren, toppede brosten så langt øjet rækker! Vi spørger os for - jo, der kommer asfalt igen om ca. 1 km. Vi er lettede og trækker af sted med cyklerne  og rigtig: den skønneste lille snoede asfaltvej helt uden biler ligger foran os.

Vi kommer forbi de skønneste naturparker på højre hånd, hvor træerne står som i en mangrovesump. Over os svæver havørne majestætisk rundt mellem vældige skyer over et lige så majestætisk mecklenborgsk landskab med umådelig store marker, ingen gårde. Det begynder at se faretruende ud! Endnu nogle få km klarer vi i tørvejr, så bryder det løs. Det er vindstille og det plasker ned, medens vi søger ly under et stort lindetræ. Efter ½ times tid kan træet ikke holde tæt mere, vi ty´r til regntøjet og cykler videre. Kommer ud på B193, tæt trafik i mørkt regnvejr. Man kan få kuldegysninger af rædsel! Vi cykler med tændte lygter gennem tætte skovstrækninger, hvor natten synes at falde på kl.16. Og det på denne årstid!

Efter 5-6 km kørsel holder det dog op, vejene er tørre igen. Vi når byen Neustrelitz. Igen dejlige cykelstier igennem byen. På bilkortet ser vi at der er en campingplads i Userin. Vi finder vejen - nu er den aldeles miserabel og vi cykler som alle andre på fortovet. Ah -  det har været en lang dag. Efter 40 km så vi glæder os, at der står 3 km til campingpladsen. Så kun 500 m - bæh, vi skal følge skiltet!!!  Ingen campingplads! Jo, den er der, får vi at vide - men der viser sig at være 5 km til i Gross-Quassow. Aldeles udasede når vi pladsen. Det blev næsten 50 km i dag.  Pladsen hedder Havelberge Camping og som cyklister får vi anvist engen ved sø og flod, mens alle

de hjulede vogntræk bliver installeret i skoven uden udsigt til vand. Så er da da én fordel ved at være cyklist! I øvrigt er der mange "vandvandrere", altså folk i kano, kajak og robåde og vi får her det første indtryk af den endnu unge flod Havel. Vi bliver sluppet ind, campingpasset gider de ikke se, blot den sædvanlige formular skal udfyldes. Overnatning: 13 Euro inkl. dejligt varmt vand. Og der er rigtig restaurant på pladsen. Men også "Animation" - det betyder at højttalerne fra scenen gjalder over hele området til kl. 23 ! Og det kalder de naturcamping! Efter en omgang Spagetti Bolognese mindes vi de dejlige strækninger gennem naturparkerne - bl.a. langstrakte gangbroer gennem disse. (foto)

5.dag: Der var mange cyklister og vandvandrere på pladsen her ved Woblitzer See, men kort efter at vi er vågnet, begynder der at regne. Vore naboer, 4 cyklende familier med børn og alle kanofolkene forlader stedet og vi kan se, at også den sidste 2-mands kajak forlader stedet. Vi har ikke lyst at cykle i noget, der i betænkelig grad minder om heldagsregn, hvad det da også bliver. Reglerne på pladsen foreskriver, at den skal forlades inden kl.11 eller man skal op til receptionen og betale for 1 dag til. Så det gør vi, får et nyt klistermærke mere til teltet og lægger os til at sove og læse. Og beærer restauranten med endnu et besøg ved aftenstid, da regner holder op.

6.dag: Hvis nogen kan se, at der står "Dänemark" på muren er det rigtig set. Vi har fundet den berygtede KZ-lejr Ravensbrück, som ligger på cykelruten og hvor nazisterne fra januar til marts 1945 myrdede 300 modstandskvinder fra en lang række lande. Hvert land har sin mindesmur, hvor man lægger en lille sten i ærbødighed. Hver rose i massegraven symboliserer en af de myrdede. Trods højt solskinsvejr hviler der en dyster stemning over området.

Selv fortsætter vi gennem Fürstenberg, så syd om søen til Himmelpfort. Vi er nu i Brandenburg Amt.

Her ligger en lille hyggelig campingplads med en lille badestrand. Selv om den ligger på cykelruten er den end ikke nævnt i brochuren. Men vi gør holdt, selv om vi kun lige har rundet 30 km i dag. Vort tøj og soveposer er lidt klamme efter gårsdagens regnvejr og vi vil gerne have det tørret. Også her kan vi spise på campingpladsen, 12 Euro for os begge i overnatningsgebyr. Varmt brusebad ekstra 0,5 Euro pr.person.  CCS-campingpasset blev godkendt. Det er varmt og aftenen bliver meget smuk og efter at solen går ned lyder den velkendte skovmandsmusik fra teltene omkring os. Nogle savede meget ihærdigt.

Vi kunne købe brød og andet morgenmad i kiosken og måtte bruge restauranten at spise vor mad i. Generøs service. Vi kører nu direkte sydpå og møder her den færdigt byggede cykelrute København-Berlin. Sådan troede vi den var hele vejen. Flot jævn asfalt med lidt afstand til landevejen. Men bakket, hvor bilisternes vej er jævnet ud! Lidt uretfærdigt fordelt, men man kan jo ikke få alt.

7.dag: Egentlig skal vi i dag til Zehdenik, men da ruten er kort og vi fra andre cyklisters rutebog ser, at der er en campingplads i Oranienburg, beslutter vi at tage hele turen, som dog bliver på hele 70 km. Men vejret er fantastisk, let rygvind og cykelstien 1.klasses.

Oveni kommer, at det bliver turens smukkeste del af hele ferien. Vi passerer den farverige by Lieberwalde, lange og smukke skovstrækninger og ikke mindst det meste af dagen: ruten går langs med Havelfloden, hvor motorbåde til og fra Berlin trækker forbi i en uendelig strøm - og alle hilser de pænt på cyklisterne, som overhaler dem på bredden. De har nemlig hastighedsbegrænsning og det har vi ikke! Ha,ha.  Men hvor er det varmt - vandflaskerne tømmes en efter en, men hvor er det synd, at der ikke er plads til flere af de dejlige billeder her på siden, som jeg tog på denne del af turen. Kort før Oranienburg skal vi med en lille færge over på den anden side af floden.

Man kalder bare på den ved at ringe med den røde klokke ved landgangen. Så bliver vi hjulpet ombord på minifærgen med cykler og det hele. Det kostede 2 Euro at kommer over og vi fik meget service for pengene. I det fjerne begynder tordenbyger at tårne sig op som store blomkålsskyer, så vi er glade for at nå målet, som kun er 3 km borte. Men nu begynder det næste mareridt. Skiltningen forsvinder igen og vi leder forgæves efter campingpladsen, som ingen i byen aner noget som helst om. Ved et tilfælde finder vi cykelruten igen og følger den. Nu rumler det kraftigt i skyerne og ved en lysning ved floden, klos op af cykelruten finder vi en lille eng, hvor nogle

vandvandrere også søger læ. Vi SKAL have tag over hovedet i en fart og det samme siger de andre, så vi bliver enige om at campere "vildt" og vi har lige netop slået teltet op, da det begynder at øse ned. Vi er i tørvejr, men har ingen mad og drikke! Da tordenbygen er ovre, cykler vi ind til nærmeste döner, spiser ½ hane, drikker en pot øl til og tager brødet med hjem til morgenmaden! Så er den klaret! Lidt primitivt, men det var gratis at bo her. Campingpas behøves ikke og det sanitære er ude hos myrerne i skoven. Og vi får senere at vide, at det er fuldt lovligt! Så kommer regnen igen og det regner det meste af natten, så vi må pakke teltet sammen i våd tilstand inden vi drager videre på sidste etape.

8.dag: Vi tager os dog tid til endnu et besøg i en fhv. Kz-lejr, nemlig Sachsenhausen, hvor minderne maner os om, at vi aldrig mere skal tillade fascisme i Europa. De første kilometre er bykørsel mellem forstæderne, så kommer et fint stykke cykelsti - og minsandten om ikke vi fandt den officielle rute igen! Men vi lader os ikke narre af tilfældet og følger vor egen rute, som dog ind til Henningsdorf er identisk med den officielle. Så forlader vi den i retning mod Spandau. En smuk skov passeres her i Berlins yderkant og vi overraskes af endnu en tordenbyge. Det tager tre kvarter, inden den er regnet af. Det er nemlig vindstille, så den vil næsten ikke flytte sig. Vi kan dog heller ikke her i byområderne klage over mangel på cykelstier. Der er faktisk flere end i Danmark! Først kl. 19 har vi nået bydelen Spandau (foto) og er fremme ved vennerne i bådehuset hos roklubben Hevella, som giver os husly for de næste 5 dage, hvor vi går på opdagelse i Berlin.

9.-13.dag: Vi fotograferes foran Brandenburger Tor (foto øverst) og bruger en

Vi siger skål og tak for at I gad læse disse linjer.

hel dag på den nye by omkring Potsdamer plads. Det er ufatteligt at tænke på, at under denne moderne heksekedel havde Hitler sin kommandocentral. En af de andre dage bruger vi til at strejfe rundt i Spandau - en noget overset bydel i turistmæssig henseende. Bl.a. finder vi ved et tilfælde det gamle Schultheiss Bryggeri, som nu er et populært udskænkningssted for overgæret øl, som vi godt kan lide. Den er vidunderlig forfriskende og fås også "med skud" - hvilket betyder med tilsætning af limonade og kaldes så "Berliner Weisse". Bartenderen tilbyder at tage et billede af os og vi er glad for mindet. De resterende dage bruger vi på cykel i Potsdam, de skønne haver og slotte er seværdigheder, som er en perfekt nydelse og en værdig afslutning på succesrige dage på cykel. De sidste 34 timer regner det uden afbrydelse og det blev så den snært af den store flodkatastrofe, som vi oplever her i 2002. Toget tilbage til Rostock går smertefri. I alle tog, også S-tog og U-bane, kan man medtage cykler gratis. Fjerntoget til Rostock koster dog 6 Euro og nedenstående billeder er alle fra den skønne Potsdam.

Sans Soucci, Cecilienhof og den Nye Palæ.

Området omkring Müritz søerne og Brandenburg er af danskere et overset område - endnu. Her findes virkelig store kulturperler i mange byer, at gå på opdagelse i. Søområdet er af meget stor skønhed og fremstår uspoleret i al sin pragt. Mecklenborg-Vorpommern har omkring søerne mange campingpladser af god standard, forvent dog ikke, at camping kulturen er af samme art, som i Danmark. Men vejene er gennemgående gode at køre på, også for caravanister. I byerne er der stadig en del veje, der er brostens belagte. Men absolut fremkommelige for bilister. For cyklister en rystende oplevelse. Badevandet er rent ferskvand og man gør en stor indsats  for at naturværdiernes standard opretholdes. Både fauna og flora er af meget stor spændvidde. Der er mange turcyklister i begge amter, der er rigeligt med cykelstier over alt, om end nogen er lidt ujævne. Det er tilladt at cykle på fortove i begge retninger, medmindre det udtrykkelig er angivet, at det ikke er tilladt. Den nordlige del af Mecklenburg-Vorpommern og Brandenburg nord for Berlin er lidt sparsomt besat med campingpladser endnu. Men det er jo kun 13 år siden at muren faldt! Så det kommer nok. De mest vel udstyrede campingpladser er del af en kæde. Det er så til gengæld meget vel udstyrede pladser, er meget store, ligger flot - en del støj fra underholdningsindustrien må forventes her. De mindre kæde-pladser (Recra-kæden) lægger øjensynlig mere vægt på ro. Der var ingen problemer med godkendelse af det skandinaviske campingpas, hvis de da overhovedet lagde vægt på, at man havde et campingpas.

Vores egen konklusion som ældre cyklister er, at naturligvis kan det lade sig gøre at tage på primitiv campingferie. Dog skal man nok i større grad end de unge gardere sig med alternative opholdsmuligheder ved dårligt vejr. Selv om dårligt vejr kan være en prøvelse, så er vor generelle holdning at anstrengelserne rigeligt er pengene værd. Det styrker krop og sjæl og fornemmelsen af at have ydet en fysisk præstation giver en fantastisk velvære.

For sandhedens skyld skal siges, at turen også kan arrangeres anderledes: nemlig som kro- og hotelferie, hvor bagagen bringes frem til målet o.s.v.  Men det var for os som edsvorne campister jo ikke noget udgangspunkt. Når nogen måske hævder at jeg i ovenstående rejseberetning skriver for lidt om seværdigheder, er det rigtigt. Vi har set lidt kirker undervejs, men generelt var det naturen vi kom efter og som var den store seværdighed for os. Og da vi kommer til Berlin ret ofte, har vi koncentreret os om ting, vi ikke plejer at bese dér. Se evt. BERLINERTIPS her.

TIPS FOR LANGTURSCYKLISTER

Lokalt, regionalt og internationalt skiltevirvar.

Med mange klistermærker - og hvad gælder til hvad?

Resultat: stifinding for viderekomne.

ANDRE TYSKE SIDER

Byportaler

Gode

Campingpladser:

Ved skov og nær strand ved Storebælt

sætter man pris på danskere her:

Med udsigt over Moldau i Prag

Eller hvad med en rejse efter disse steder:

En festlig campingbog - se link ved at klikke på foto