Annoncører:

Vilkår og priser for annoncering her.

Bliv ven med redaktøren

Gruppen Camping & Campingrejser

Campingplads Indberetninger

Partnerlinks:

Altid gode fotos på alle sider.

Hvem står bag ?

Info og rejseinspiration over 45 lande

Startside Regioner (indgangsside til alle campingpladser)

Kulørte Finland

Billederne herunder kan forstørres ved at klikke på dem.

Intet i verden er kommet så meget bag på os, som at opdage Finland. Især efter at vi har forladt de tungsindede skove i nord. Dog finder man nord for polarcirklen mange overraskelser. Efter hjemkomsten er vi enige om, at det er synd at landet ikke får flere besøg af danske campister. Her er farverigt, festligt og sommerklimaet er overordentligt behageligt med en snert af det østlige fastlandsklima.

klik for en forstørrelse

Vi forlader Norge lidt øst for Karasjok.  Vi har kørt E6 i tusinder af kilometer, siden vi kørte ud af Helsingborg. Her skiller vi os af med den og kører ad RV 52 mod finskegrænsen, hvor den fortsætter med samme vejnummer. Efter at have kørt gennem Norge synes disse bakker ikke at være noget at snakke om og bilen brummer da også lystigt af sted i retning mod Inari.
Den lange periode med varmt og flot vejr synes at være forbi. Store skyer af cumulus-typen tårner sig op over de næsten uendelige veje, hvor en stadig strøm af autocampere og campingvogne bevæger sig over den regnvåde asfalt. En tordenbyge er lige overstået og den næste er på vej.
klik her for forstørrelse Ind imellem er der dog ganske fredeligt, men der er ikke meget udsyn. Kun i ganske få glimt ser vi lidt af en sø eller en elv lige ved vejen. Er disse ting bare nogle få meter væk fra vejen, ser man ingen ting. Jo, skove og træer og ind imellem en flok rener, der enten krydser vejen eller lunter nok så uforstyrret hen ad asfalten. Så må man bare give sig god tid og køre bagefter flokken, indtil det passer dem at forlade vejen.
husk forstørrelsen Pludselig dukker den første by op ved en sø, som hedder Inarijärvi. Byen hedder Inari og hører til de større her i Lapland. Her får vi et chok. For det første er der kommet farver på husene, så det batter og for det andet, så er vi på indkøb. Rigtig shopping! Priserne styrtdykker i forhold til norsk niveau. Nu havde vi også været i Norge i ca. 5 uger og givet afkald på mange ting for ikke at sprænge budgettet.
Her er alt næsten til danske priser, men der skal betales i Euro. Vi havde brugt de sidste norske kroner i lommeulden til at tanke diesel i Karasjok. Her i Inari gjaldt det Euro. Der var masser af turister her i byen. Næsten alle vejfarende fra eller til Nordkap laver et stop her. Det er der ikke noget at sige til, når man i mange timer i træk ikke har set andet end skove.
Der ligger adskillige hundrede kilometer foran os og det er meningen, at vi ville nå Rovaniemi i dag. Vejene er dog alt for lange og tiden iler af

sted. Klokken bliver 20, da vi endnu mangler godt 50 km til målet. Men ærlig talt, jeg er træt af at se asfalt i lange baner. Helt uventet står der et campingskilt ved vejen (E 75) og ganske spontant styrer vi ind gennem gårdspladsen på en ældgammel bondegård i Kovala. Det viser sig at være en gård, der er gået på pension som et slags museum. Endelig fik vi lejlighed til at grille igen, efter indkøbet i Inari og det er utrolig smukt omkring søen, mens vi griller bøffen.

forstør stemningen De unge indehavere bor i et moderne hus ved siden af, men campingpladsens reception var i den gamle, pragtfulde bygning. Dens indhold stod som for 200 år siden. (Tror jeg nok). Klokken tre om natten vågner jeg og kigger ud ad campingvognens vindue. Man tror næppe sine egne øjne! Solen står lavt og får hele skoven til at gløde og søen damper. Fantastisk stemningsfuldt. Vi fortryder bestemt ikke, at vi har stoppet op her.
klik og forstør Det er med vemod at vi forlader dette skønne sted. Det var vor første campingplads i Finland og vi måtte kommunikere på engelsk, for det finske sprog er en umulighed. Dette måtte vi så blive med resten af tiden i Finland. Vi har ikke kørt langt, da vi endnu engang passerer polarcirklen og det har vi nu i alt gjort 8 forskellige steder, konstaterer vi tørt. Vejskiltet henviser os til Santa Claus, men jeg forlader stedet med væmmelse. Det er bare for meget med så meget jul på denne årstid - i øvrigt var det hele meget kommercielt anlagt og seværdigheden var nok mest det særprægede ved årstiden.
klik her for en forstørrelse Rovaniemi er Laplands hovedstad og den største by i hele dette store område. Vi tog os tid til nogle timer i "Arktikum", som er et stort museum, hvor man anskueliggør samernes levevis, skikke og vilkår. Højdepunktet var naturligvis den flotte opstilling af et samisk bryllup, men der var også mange andre ting om geologi, renernes betydning for samerne, fiskeri og flodtrafik o.m.m. Det er virkelig en anbefaling værd, at besøge stedet. Vi kom tidligt på en søndag og så var vores p-plads sikret ved museet. Det kan jo være svært at finde passende steder at parkere med campingvogn på krogen.
se brylluppet i stor størrelse Under den videre færd mod syd blev vejret langsomt mere stabilt. Kun godt 100 km er der til Østersøen. Nu skal man jo ikke tro, at man er hjemme af den grund. Den Botniske Havbugt strækker sig langt op gennem Skandinavien. Vel ankommet til byen Kemi, drejer vi væk fra den slagne nordkapsvej og fortsætter til Oulu og vi er nu ude af Lapland. Til gengæld er sommeren kommet tilbage med fuld styrke. Vi holder pause på en stor tankstation, får lidt mad og en middagslur.
klik dig frem til idyllen Syd for denne store by, hvis yderkvarterer til forveksling ligner et dansk sommerhusområde, drejer vi af for at køre ned igennem det indre Finland. Meningen er jo, at vi vil opleve "De Tusind Søers Land" og ikke så meget de turistprægede badebyer langs kysten. Først følger vi E75, men drejer snart af for at køre mod indlandet ad den mindre vej 88. Vi render ind i en mindre tordenbyge på vej gennem de dybe skove og først kl.19 kommer vi frem til en flække ved navn "Pyhäntä" der ligger i et vejkryds. Vi følger afmærkningen til campingpladsen ved en lille sø, som man dårligt kan få øje på ved at se på kortet. Pladsens navn er Kirjavaniemi Caravan & Camping.
klik for forstørrelse af denne idyl Det er dog på alle måder et idyllisk sted. Selvfølgelig var der lidt myg, men ikke så mange som vi havde hørt om derhjemme fra. Vi har dog købt myggespray i Inari, så vi er garderet, hvis det skulle blive for voldsomt. Det blev det nu aldrig nogen steder. Inden vi kører herfra næste formiddag, tager vi en strejftur i omegnen til fods. Stedet er også byens strand, som er hele 50 m lang og ved kysten står der selvfølgelig en sauna, hvorfra man kan hoppe direkte ud i søen. Atter engang viser den finske natur sig fra den mest kulørte side.
se den flotte mark i stor størrelse Ved Iisalmi kommer vi frem til en af de større hovedveje, det er nr. 5. Denne følger vi så mod syd og ved den store by Kuopio kan vi mærke, at nu kommer der søer. Først får vi dog lov at køre på et stykke motorvej (gratis) gennem byen. Da vi forlader den efter godt 20 km´s kørsel fortsætter vi ad vej 5. Nu har vi gentagne udblik over søer, mens vi kører. Hen på eftermiddagen når vi vejforgreningen til hovedvej 14, der skal føre os til målet i Savonlinna. Allerede i Kovala har vi ringet hertil for at se om vi kunne få billetter til den berømte operafestival.
Navnet på campingpladsen kan vi ikke repetere. Det finske sprog er for svært til at kunne huske bogstavsammensætningen. Men pladsen ligger med en pragtfuld sø og vores billetter er sikret. Dog nogle dage frem i tiden - og det er kun godt. Så får vi nemlig tid til at studere byen og hele omegnen. Vi står også dejlig jævnt og ligesom på de 2 forangående campingpladser er hver standplads udjævnet og ligger på en slags terrasse ned mod søen.
se laksene springe Allerede den første aften finder vi en skjult bænk på en lille halvø ude i søen. Det bliver vores faste tilholdssted hver aften. Til trods for at vi er i slutningen af juli, er nætterne stadig korte og dagene lange. Solnedgangstiden er lang, for solen er kun nede under horisonten i kort tid. Således kan vi sidde her og se den ene solnedgang efter den anden, alt imens laksene springer op efter fluer i søen. Man kan se ringene i vandet, når man forstørrer billedet.
Savonlinna er en lille driftig by, ikke langt fra den russiske grænse. Det er her omkring, at man finder alle de berømte postkortmotiver, som man ser i mange turistbrochurer. med andre ord: det typiske Finland. Byen store seværdighed er borgen, der ligger på en klippe i en rivende flod. Det er også her, at festivalen finder sted og det er meget stemningsfuldt, mens vi spadserer over pontonbroen med den rivende elv lige neden under os.
Katedralen, helt af træ Der er også mange andre seværdigheder. En tur med veteran dampskibe, et besøg på kunstmuseet Retretti uden for byen og ikke mindst den helt særprægede katedral i Kerimeki, kun 6 km udenfor bygrænsen, hører til seværdigheder i international topklasse. Dertil de gamle skyttegrave og kanoner fra 2.verdenskrig, hvor Sovjetrusland fik grundige tæv af finnerne, som dog måtte opgive kampene, da russerne begyndte at bombe Finlands storbyer.
klik her

klik også her for en forstørrelse

En af vore soloture går over et utal af øer i det storslåede sølandskab, til byen Punkaharju, ganske tæt ved den russiske grænse. Vi har rigtigt svært ved at løsrive os fra dette sted, fordi vi har en aftale i den næste by, hvor der er træf for korsangere. Det er min kones hobby, så det må respekteres, når jeg nu har slæbt hende rundt i hele Skandinavien. Vi drager igennem uendelig skønne landskaber , hvor vi kører på tværs af Finland. Masser af idylliske søer. Veje, der går over små dæmninger eller broer. Overalt ved vore stop en utæmmet idyl af kulørte blomster i vejkanterne eller langs søbredderne.
forstør billedet ved at klikke her Alligevel ankommer vi allerede til campingpladsen i Jyväskylä kl. 14 og finder den næsten tom. Pladsen ligger ved byens badestrand. Først om aftenen finder vi ud af, hvorfor pladsen ikke er så belagt. Lejrchefen fortæller os, at fastliggende campister er et ret ukendt begreb hos ham. Om det gælder hele Finland, ved jeg ikke, men noget kunne tyde på det. Til gengæld får vi at vide, at man ikke må campere udenfor campingpladserne i Finland.
klik her Da klokken nærmer sig 21 vælter det derfor ind med campister i alle mulige køretøjer. Sågar en truck uden anhænger, hvor familien havde til huse i sovekabinen var tilstede. Denne kæmpe stillede sig så i vandkanten, så ingen kunne se forbi ham. Sådan er der så meget, han rejste dog næste dag og kl.10 var pladsen lige så tom som dagen før.
Se detaljerne i forstørrelsen Mens min kone var ude at synge i 5 dage, kørte jeg rundt i landskaberne omkring byen, mens vi om aftenen gik tur i byen sammen. Omegnen synes for mange nok lidt ensformige, men studerer man kortet lidt nærmere og kigger lidt i turistbrochurer, finder man mange skønne steder. Således denne stavkirke lidt vest for byen. Derudover maleriske landsbyer, fortrinsvis med gule eller røde huse og dertil meget velplejede haver med kulørte forhaver: masser af blomster overalt.
Dertil kommer, at Jyväskylä (85.000 indb.) er fødeby for den verdensberømte arkitekt Alvar Aalto. Hans bygninger ses jo over hele Finland og der er et fortrinligt museum her i hans hjemby, som viser hans opvækst og livsværker.

Selve byen har få arkitektoniske perler, idet de fleste huse er opført efter verdenskrigen. Tilbage står dog det typiske finske byhus, hvor turistkontoret har hjemme. Det er det eneste, som russerne ikke fik jævnet med jorden.

Som i andre nordiske og arktiske lande er lyset noget helt specielt. Selv om vi her i Jyväskylä er kommet et godt stykke mod syd, er himlen op mod midnat noget specielt. Man skal derfor unde sig en sejltur om aftenen her i byen. Damperen sejler i sneglefart rundt mellem mange øer. Det blev en ganske særlig betagende oplevelse, som vi nød i dybe drag. Så derfor er nogle ekstra billeder fra denne oplevelse.

Da min kone kommer hjem fra "arbejde" kl.17 alle dage har vi masser af tid til de smukke sommeraftener. Bortset fra en enkelt dag i Lapland med tordenbyger, har vi nu haft højsommer siden vi kom til Lofoten og det er snart 4 uger siden. Det er blevet lørdag, den sidste koncert er afholdt og vi drager videre mod Helsinki. Vi har været i hovedstaden før, men bliver kun et par dage denne gang, campingoplysninger om hovedstaden findes her.
Espoo Camping ved Helsinki Med opholdet i Helsinki slutter også det gode sommervejr. Vi forlader byen om eftermiddagen og tager den sidste overnatning i Turku. Her vælter regnen ned i flere dage og i radioen hører vi, at vandet har stået 1 m højt i gaderne. På det tidspunkt har vi dog forladt byen, idet færgen sejler kl. 6 om morgenen og den skal bringe os videre til Åland, hvor den sidste uge af vor 8 uger lange tur skal tilbringes.
  Links og adresser:

Korvala Camping. udførlig beskrivelse af pladsen

Arktikum. Se blå markering i ovenstående tekst.

Rovaniemi by. Turistkontoret. Se blå markering i ovenstående tekst.

Turen blev virkeliggjort ved hjælp af

GÅ TIL FINSK HOVEDSIDE NÆRMERE BESKRIVELSE AF BESØGTE CAMPINGPLADSER SMUKKE TURISTRUTER I FINLAND

Campisternes Rejseportal på Facebook

klik på logo

Gruppen Camping & Campingrejser på Facebook

Campingplads Indberetninger på Facebook

klik på logo for flere campingmuligheder

Gode Campingpladser:

Ved skov og nær strand ved Storebælt

I sætter man pris på danskere her:

Med udsigt over Moldau i Prag

Eller hvad med en rejse efter disse steder:

En festlig campingbog - se link ved at klikke på foto